Informatieplicht vervallen vakantiedagen
Informatieplicht vervallen vakantiedagen

Informatieplicht vervallen vakantiedagen

Informatieplicht vervallen vakantiedagen

Vakantiedagen

In Nederland hebben werknemers wettelijk recht op minimaal vier weken vakantie per jaar, wat neerkomt op 20 wettelijke vakantiedagen bij een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Naast deze wettelijke vakantiedagen kan een werkgever ook extra vakantiedagen toekennen, bekend als bovenwettelijke vakantiedagen.

Als werkgever is het belangrijk om ervoor te zorgen dat werknemers deze vakantiedagen tijdig opnemen. Dit vereist niet alleen dat je de vakantiedagen beschikbaar stelt, maar ook dat je voldoet aan je zorg- en informatieplicht.

Wanneer vervallen vakantiedagen?

Volgens de Nederlandse wet vervallen wettelijke vakantiedagen zes maanden na het einde van het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd. Dit betekent dat deze dagen op 1 juli van het volgende jaar vervallen. Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren pas na vijf jaar.

Informatieplicht van de werkgever

Een werkgever heeft een informatieplicht.  Dit betekent dat werkgevers hun werknemers tijdig en duidelijk moeten informeren over het aantal opgebouwde vakantiedagen, het resterende aantal vakantiedagen en de gevolgen van het niet tijdig opnemen van de resterende vakantiedagen. Doe de werkgever dit niet, dan kunnen de vakantiedagen niet vervallen.

Geen verval van vakantiedagen

Als je als werkgever niet aan de informatieplicht voldoet, komen de niet-opgenomen vakantiedagen niet te vervallen. De werknemer kan deze niet-opgenomen later opnemen of bij het einde van zijn dienstverband laten uitbetalen. Dit is bevestigd door de Hoge Raad. Op 23 juni 2023 oordeelde de Hoge Raad dat een werkgever geen beroep kan doen op verjaring als hij zijn verplichtingen niet is nagekomen. Dit betekent dat een werknemer zijn vakantiedagen niet verliest, zelfs als hij deze niet heeft opgenomen en de werkgever terzake niet aan zijn informatieverplichting heeft voldaan.

Praktische tips voor werkgevers

Een algemene waarschuwing in een personeelsreglement en of bedrijfshandboek is onvoldoende. Ook een algemene email gericht aan al het personeel volstaat niet. Werknemers moeten individueel en duidelijk worden geïnformeerd over het aantal resterende vakantiedagen en het risico op verval van vakantiedagen als deze niet tijdig worden opgenomen. Een werkgever doet er verstandig aan om dit meerdere keren per jaar te doen en deze communicatie goed vast te leggen.

Door tijdig en duidelijk te communiceren, voldoet een werkgever aan zijn zorgplicht en informatieplicht.

Meer weten? Neem contact met ons op!