Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Functionerings- en beoordelingsgesprekken

Functionerings- en beoordelingsgesprekken

Veel werkgevers houden functionerings- en/of beoordelingsgesprekken met hun werknemers. Deze gesprekken kunnen heel nuttig zijn voor zowel de werkgever als de werknemer.

Wat zijn functionerings- en beoordelingsgesprekken?

Functioneringsgesprekken zijn periodieke besprekingen tussen een werknemer en werkgever of leidinggevende waarin de werkzaamheden en de voortgang wordt besproken. Dit gesprek is meestal tweerichtingsverkeer, waarbij zowel de werknemer als de werkgever hun wederzijdse verwachtingen, ervaringen en eventuele knelpunten kunnen bespreken. Het doel is om samen naar verbetering en ontwikkeling te kijken, zonder dat hier direct een beoordeling aan gekoppeld is.

Beoordelingsgesprekken zijn formele evaluaties waarbij de prestaties van een werknemer over een bepaalde periode in het verleden worden beoordeeld en besproken door de werkgever met de werknemer. Hier wordt een oordeel gevormd, soms wordt deze beoordeling gekoppeld aan beloningen en/of promoties.

Zijn functionerings- en beoordelingsgesprekken verplicht?

Er is geen wetsartikel waarin staat dat een werkgever functionerings- en/of beoordelingsgesprekken moet voeren met de werknemers.

In sommige CAO’s is wel een verplichting opgenomen voor werkgevers om regelmatig functionerings- en/of beoordelingsgesprekken te houden.

Wel moet een werkgever zich als goed werkgever gedragen. Een goed werkgever dient te zorgen voor goede werksfeer waar open wordt gecommuniceerd zodat werknemers weten wat er wordt verwacht en werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen. Ook is het belangrijk dat werknemers zich durven uit te spreken over dingen waar zij bij het uitvoeren van de werkzaamheden tegen aan lopen en zij daarvoor de ruimte krijgen. Dit zal uiteindelijk de kwaliteit van de werk verbeteren.  

Doel van functionerings- en beoordelingsgesprekken

Functionerings- en beoordelingsgesprekken kunnen erg nuttig zijn. Functioneringsgesprekken richten zich op voortdurende verbetering en motivatie, terwijl beoordelingsgesprekken prestaties evalueren en beloningen of loopbaanontwikkelingen bepalen. Beide gesprekken dragen bij aan betere werkrelaties, hogere productiviteit, en het behalen van organisatiedoelen.

Documenteren

Het is belangrijk om verslagen van zowel de functionerings- als beoordelingsgesprekken te maken en de werknemer deze verslagen voor gezien of voor akkoord te laten ondertekenen. Bewaar de verslagen vervolgens goed in het personeelsdossier van de werknemer. In geval er een geschil ontstaat of de werknemer functioneert niet goed dan is dit dossier van groot belang.

Als een werknemer het niet eens is met zijn beoordeling kan de werknemer zijn bezwaren op papier zetten en de werkgever verzoeken dit ook toe te voegen aan zijn personeelsdossier.

Feedback en verbeteringsmogelijkheden

Wanneer een werknemer disfunctioneert, moet de werkgever niet alleen de werknemer hierover informeren, maar ook concrete verbeteringsmogelijkheden bieden. Een werknemer wegens disfunctioneren ontslaan zonder dat er een verbetertraject is gevolgd is in de meeste gevallen niet mogelijk.

Conclusie

Door zorgvuldige voorbereiding, duidelijke communicatie, en gedegen documentatie, kunnen functionerings- en beoordelingsgesprekken erg nuttig zijn voor zowel werkgever en werknemer.

Meer weten? Neem contact op!